Güneşin
dışarı kaçarken pencerenin pervazında sıkışıp kaldığı, günün batmakla batmamak
arasında direndiği saatlerin karanlıktan korkarcasına yarına kaçmak için hızla
ilerlediği anlardan biri. Öyle korkmuş öyle telaşlı duruyor ki komidinin
üzerinde çalar saatim, tik takları koca bir yürek atışı gibi dolduruyor odamın
içini. Yalnız olduğumu sandığım aslında koca bir yalnızlığı paylaştığım
eşyalara takıldı gözüm. Hepsi kendi halinde hepsi gelişime umarsız, hepsi
benden bihaber... neden sonra farketti beni pencerem. İçeri aldığı rüzgarla
haber saldı eşyalara telaşla. Ve aynı telaşla kaçıştılar hepsi ayrı bir köşeye.
Kaçmak isteyip de kaçamadığım anları, kurtulamadığım ve dahili olduğum
hayatları düşündüm üzerine çöktüğüm ayrılık desenli kilimin üzerinde. O an
farkettim ki bir o kaçmamış benden. Yerde kilimin üzerinde öylece duruyor. Ben
ne kadar ondan kaçmayı becerebilmiş saysam da kendimi, o beni terketmemiş.
Fotoğraf albümüm... yerde, Kilimin
kırmızı mavi renkleri arasında bana bakıyor. İki sayfa çocukluğum üzerine
yapışmış, sayfalar arasında gülümsüyorum kendime. Sağımda babam, solumda annem.
Ortada koca koca gözlerle gülümseyen ben. Yeni bir sayfada şimdi eskimiş yeni bir
yaş. Pastanın üzerinde kaç mum var sayamıyorum çünkü mum yok. Pasta da yok. Hiç
doğumgünüm olmadığından belki. Annemle öyle çok resmim de yok. Fotoğraflarımı
hep annem çektiğinden belki. Albümlere sığmayacak kadar çok, herbirinde çocuk
halimle güldüğüm fotoğraflar. Herbiri siyah-beyaz günlerini unutmuş, sararmaya
yüz tutmuş bir yığın hatıra. Tutuştu tutuşacaklar. Uzanıp sayfanın kenarındaki
közü uzak tutuyorum penceremden. Rüzgarı katıp alevlendirmesin diye ama nafile.
Elim yanıyor dokunurken sayfalara. Bir kar fotoğrafı da olsa yakıyor elimi onca
yıldan sonra. Bahçeli gecekondumuzun bana sonsuz bir alan gibi büyük gözüken
mütevazı bahçesinde elimde koca bir kartopu gülümsüyorum kardanadama. Yanımda
yengeler, komşu teyzeler, üzerimde annemin ördüğü hırka ve bere, ardımda erik
ağacı. Her mevsim bahçeme ayrı bir güzellik katan o erik ağacı fon olmuş
ardımda çocukluğuma. İşte bir diğerinde elimde kağıt kalem ben bir dalda,
çantam başka bir dalda resim çiziyorum erik ağacının kolları arasında.
Hayallerimi, belki de bugünümü resmediyorum.
İstanbul’un
adının kerbelaya çıktığı yıllardı. Suların birgün akıp bir ay akmadığı,
muslukları açık bırakıp uyuduğumuz, tüm ev halkı borulardan gelecek sese
kilitlendiğimiz günlerdi. Sıcaktı İstanbul o yaz. Her zamankinden daha da sıcak
ve bir o kadar susuz. Arabası olanlar bidonlarını yükler, piknik yapmaya gider,
dönüşte de savaş ganimeti gibi gördükleri içi su dolu bidonlarını kimselere
göstermeden evlerine sokarlardı. Böyle bir Pazar günüydü. O gün canımız
istemedi pikniğe gitmeyi. Serpil ablalar, karşı evdeki Hüsamettin ağabeyler ve
kardeşler, çocuklar iki araba dolusu insan ve bagajlarda bidonlar pikniğe
gittiler. Asmanın gölgesinde kahvaltımızı ederken uğurladık onları. Ve yine
aynı asmanın altında akşam yemeğindeydik ki tek araba döndü piknikten, korkunç
bir kaza haberiyle. Karşı yönden gelen başka bir aracın altına girmişlerdi
Hüsamettin ağabeyin kullandığı araçla. Çocuklarıyla birlikte beş kişi dönmedi o
akşam mahalleye. Ne o akşam ne de sonraki akşamlar... mahalle hep beş kişi
eksik karşıladı sonraki baharları. Serpil ablanın annesi hep yalnız oturdu o
balkonda sonraki yıllarda. O günden sonra bir daha kedilerim için üzülmedim.
Üzülemedim. Kocası birkaç yıl boyunca her bayram mahalleye gelip
kayınvalidesinin elini öptü. Sonra o da gelmekten vazgeçti. Belki evlendi,
belki alıştı karısının ve küçük kızının ölümüne. Belki bıktı her bayram şu
fotoğraflardaki gibi gülen yüzlerini sürekli hatırlamaktan.
Hep bir
anı olsun diye poz verir saklarız da sonra bir gün baktığımızda yüzümüzde o acı
tebessüm belirir. Ya bir yakınımızdır yanımızdaki uzun yıllar önce ölen, ya bir
evdir taşınılmış, yaşanmışlarla terkedilmiş, ya çocukluğumuzdur uzaklarda
kalmış. Ya da fotoğrafın kendisidir içinde sıkışıp kaldığımız. Tıpkı şu odanın
içinde hapsolmuşluğum gibi. her gün bir milim daha üzerime inen duvarlar,
başıma çöken tavan gibi. İşte pencere, işte kapı, çık hadi dışarı
çıkabiliyorsan. Ya da çıkıp da çıktım, dışarıdayım diyebiliyorsan. Seçmişliğim
böyle belli ki. Tercihim bizden değil, benden yana. Kimseyle ‘biz‘ olamamaktan
yana derdim. Şu fotoğraflar gibi sararmaya başlayan kendim ne zaman tutuşacağım
bir köşesinden bilmeden ama bekleyerek devam etmek zamana ve yaşamak çala kalem
ne yazıldıysa, değiştirmeye çalışmadan. Dört duvarla çevrili bir firar ortamı.
Sınırlar dahilinde kaç kaçabildiğin kadar ayrılık desenli kilimin renkleri
arasında. Ya da saklan fotoğraf albümünün sayfalarından seni çağıran çocuğun
avuçlarına. İşte her daim kaçış noktam köyümün yolları. Yanımda halam, zeytin
ağacının dibinde oturuyoruz. Bir elimle kardeşimi yüzdürüyorum gölün sularında.
Diğer elim mikrofon tutuyor şiir okurken okulun bahçesinde. Ve onlarca görüntü
beliriyor sararmış fotoğraflar arasında hatırladığım. Hiç yazılmamış mektuplar
gibi, çekilmemiş yığınla fotoğraf geçmişime dair. Bana dair. Kare kare, kopuk
ama anlık mutluluklar, hüzünlerle kendimi buluyorum her birinde. Kilim toprak,
duvarlar gökyüzü olup açıyor kapılarını odamın. Belli ki benim cesaretim
olmadığını anlıyorlar bu yalnızlığı bitirmeye. Sonunda odamdan da kovuluyorum
işte çocukluğumdan kovulduğum gibi. Bir albüm dolusu hatırayı kırmızı renkli,
ayrılık desenli kilimin üzerinde bırakıyor ve uzaklaşıyorum yarı aralık
pencerenin öte yanına doğru. Yaşanmışları yaşanmışlığıyla bırakıp
yaşanmamışları yaşamak ve getirip boş kalan sayfalara yerleştirmek üzere çıkıyorum dışarıya. Elimde yadigar
fotoğraf makinem. Yavru bir kedi gelip sürtünüyor ayaklarıma. Dışarısı çok
sıcak. İstanbul yine piknik havasına bürünmüş. Eğilip kucağıma alıyorum yavru
kediyi. Mırıldanıyor;
– “Benimle
pikniğe gelir misin?”
- Atakan ATASOY
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder